luni, 23 aprilie 2018

TEORIA INTELIGENȚELOR MULTIPLE


Suntem tentaţi să-i considerăm “inteligenţi” pe cei care sunt buni la matematică sau literatură, iar pe ceilalţi să-i considerăm doar „talentaţi”. Howard Gardner a fost preocupat de această diferenţă. Să fii creativ, să contribui la dezvoltarea societăţii înseamnă mai mult decât a fi bun la matematică. Dacă vrem să le numim pe toate „talente”, atunci e corect, pentru că sunt la fel de importante, dar dacă numim una sau două inteligenţe, iar pe restul talente, atunci spunem de fapt că ele nu sunt egale ca importanţă. Întrebat de un ziarist de ce a numit aceste însuşiri inteligenţe şi nu talente, Gardner a răspuns în glumă: „Dacă le numeam talente, nimeni nu-mi citea cartea”. Gardner, renunţând la noţiunea de inteligenţă generală, a permis ca multe probleme legate de învăţare să fie considerate diferenţe, şi nu deficienţe. 
În calitate de profesor pentru învățământul preșcolar, întotdeauna am crezut că este important să ținem cont de interesele copiilor atunci când se proiectează activități de învățare. Cunoscând mai bine teoria lui Gardner despre Inteligențe Multiple, putem înțelege mult mai bine preșcolarii  și putem proiecta mai eficient activitățile care să corespundă  cu profilurile lor unice de inteligențe. Astfel putem dezvolta cu adevărat întregul copil.
Teoria inteligențelor multiple impune conştientizarea de către educatori şi părinţi că toate tipurile de inteligenţe au acelaşi grad de importanţă în dezvoltarea personalităţii copiilor şi pentru integrarea lor în societate
O abordare bazată pe teoria inteligențelor multiple are șanse mari de a duce la o învațare profundă, reală și durabilă, o învățare la care vor avea acces preșcolari diferiți, în moduri care au sens pentru ei.
După aplicarea teoriei inteligențelor multiple în cadrul activităților zilnice din grădiniță am constatat că implicarea copiilor în astfel de activităţi este totală, reuşind să-şi depăşească temerile şi să-şi fructifice imaginaţia. Pe de altă parte, îi face să-şi dorească să participe la activitățile din grădiniță.  Activitățile de învățare pe care le-am aplicat la grupă au avut o influență puternică asupra preșcolarilor. Copiii au căpătat mai multă încredere în ei, și-au format o imagine de sine pozitivă iar inteligențele multiple ale copiilor au fost stimulate activ.

Instruirea bazată pe inteligenţele multiple s-a dovedit a fi activă, deoarece, fiind diferenţiată şi răspunzând intereselor şi nevoilor individuale ale elevului, în modalităţile care îi valorifică propriul potenţial de gândire şi acţiune, determină implicarea sa superioară în activitatea didactică.

Mai jos găsiți un film de prezentare a teoriei inteligențelor multiple , realizat în colaborare cu doua colege implicate și pasionate de acest subiect : 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu