Suntem tentaţi să-i
considerăm “inteligenţi” pe cei care sunt buni la matematică sau literatură,
iar pe ceilalţi să-i considerăm doar „talentaţi”. Howard Gardner a fost preocupat de
această diferenţă. Să fii creativ, să contribui la dezvoltarea societăţii
înseamnă mai mult decât a fi bun la matematică. Dacă vrem să le numim pe toate
„talente”, atunci e corect, pentru că sunt la fel de importante, dar dacă numim
una sau două inteligenţe, iar pe restul talente, atunci spunem de fapt că ele
nu sunt egale ca importanţă. Întrebat de un ziarist de ce a numit aceste
însuşiri inteligenţe şi nu talente, Gardner a răspuns în glumă: „Dacă le numeam
talente, nimeni nu-mi citea cartea”. Gardner, renunţând la noţiunea de inteligenţă generală, a permis ca multe probleme legate de învăţare să fie considerate diferenţe, şi nu deficienţe.
În calitate de profesor pentru învățământul preșcolar,
întotdeauna
am crezut că este important să ținem cont de interesele copiilor atunci când se
proiectează activități de învățare. Cunoscând mai bine teoria lui Gardner
despre Inteligențe Multiple, putem înțelege mult mai bine preșcolarii și putem proiecta mai eficient activitățile
care să corespundă cu profilurile lor
unice de inteligențe. Astfel putem dezvolta cu adevărat întregul copil.
Teoria inteligențelor multiple impune
conştientizarea de către educatori şi părinţi că toate tipurile de inteligenţe
au acelaşi grad de importanţă în dezvoltarea personalităţii copiilor şi pentru
integrarea lor în societate
O abordare bazată pe
teoria inteligențelor multiple are șanse mari de a duce la o învațare profundă,
reală și durabilă, o învățare la care vor avea acces preșcolari diferiți, în
moduri care au sens pentru ei.
După
aplicarea teoriei inteligențelor multiple în cadrul activităților zilnice din
grădiniță am constatat că implicarea
copiilor în astfel de activităţi este totală, reuşind să-şi depăşească temerile
şi să-şi fructifice imaginaţia. Pe de altă parte, îi face să-şi dorească să
participe la activitățile din grădiniță. Activitățile de învățare pe care le-am aplicat
la grupă au avut o influență puternică asupra preșcolarilor. Copiii au căpătat
mai multă încredere în ei, și-au format o imagine de sine pozitivă iar inteligențele
multiple ale copiilor au fost stimulate activ.
Instruirea bazată pe inteligenţele multiple s-a
dovedit a fi activă, deoarece, fiind diferenţiată şi răspunzând intereselor şi
nevoilor individuale ale elevului, în modalităţile care îi valorifică propriul
potenţial de gândire şi acţiune, determină implicarea sa superioară în
activitatea didactică.
Mai jos găsiți un film de prezentare a teoriei inteligențelor multiple , realizat în colaborare cu doua colege implicate și pasionate de acest subiect :
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu