vineri, 20 aprilie 2018

PROFESORUL REFLEXIV ȘI LECȚIA "NOUĂ"


„Singura constantă în viață este schimbarea!”, spunea Heraclit din Efes, cu aproximativ 2.500 de ani  în urma. Tot ceea ce ne înconjoară se află într-o mișcare continuă, iar noi evoluăm și ne transformăm de la o clipă la alta, indiferent dacă suntem conștienți de acest lucru sau nu.
În cadrul unei societăți aflate în schimbare și în contextul unei școli care se schimbă, fiecare cadru didactic se poate confrunta cu nevoia de a-și modifica propriile valori, atitudini și/sau comportamente în ceea ce privește actul și stilul de predare.
Robinson afirmă că trebuie să anticipăm viitorul (Robinson, 2008). Trăim un timp al marilor schimbări. Consider că există o tendință puternică de schimbare a profilului copilului din ziua de azi într-o societate aflată într-un proces continuu de schimbare.
Copiii născuți în ziua de azi sunt diferiți de generațiile anterioare. Se nasc și cresc într-o lume digitalizată, de care nu mai poate face aproape nimeni abstracție, astăzi. Howard Gardner spune în lucrarea sa intitulată ”Generația App”  că nu este neobișnuit ca tehnologia să schimbe fundamental natura umană-sau cel puțin gândirea și acțiunea umană.
Copiii generației de azi cresc expuși la o imensitate de mesaje și stimuli fără a fi deranjati în vreun fel de acest lucru. Sunt atrași să facă mai multe activități in același timp (multitasking) și reușesc să își distribuie atenția atât timp cât au un interes (superficiali). Din cauza vitezei și conciziei, noile media încurajează gândirea superficială.
Mulți profesori folosesc în activitatea lor modele de instruire care au fost construite treptat, pe baza propriei experiențe didactice. Apariția noilor cerințe și  forme moderne de aplicare a metodelor didactice, explorarea și experimentarea unor noi strategii bazate pe rezolvarea de probleme reprezintă o sarcină dificilă.
Renunțarea la stilul academic clasic și adaptarea la un stil de muncă în echipă (echipă multidisciplinară) reprezintă o altă barieră greu de trecut de către unii profesori.
Schimbările în stilul de instruire nu se realizează peste noapte, ci este nevoie de mult calm și conștientizare, pentru că învățământul viitorului trebuie să se axeze pe schimbare continuă. Pretențiile sunt cu totul altele în prezent. 
Multe schimbări au eşuat pentru că au efecte foarte slabe asupra a ceea ce se întâmplă în clasă. Acestea au un efect similar cu cel al unei furtuni într-un ocean: suprafaţa apei este foarte agitată, pe când fundul oceanului este liniştit (şi puţin întunecat). Pare a fi o agitaţie uriaşă în zona politicilor publice, creând impresia unor schimbări majore … pe când în adâncime lucrurile îşi urmează cursul ca şi până atunci. Altfel spus, profesorii predau la clasă aceleaşi lucruri şi în aceleaşi moduri de zeci de ani.
Din păcate, profesorii le oferă elevilor la clasă direct concluzia, în loc să-i ghideze, prin întrebări şi discuţii, pentru a o găsi singuri; acesta este unul dintre modurile care declanşează şi angajarea lor emoţională.
Din câte înțeleg copiii, școala le cere să joace un joc, pe care John Holt în cartea sa Freedom and Beyond îl numește jocul “halei-hop”. Profesorii țin un cerc și spun “sari!”, elevii sar și, dacă reușesc să treacă prin cerc, atunci primesc un biscuit. Apoi profesorii ridică și mai sus cercul și tot așa.. În societatea noastră se acceptă acest lucru și “așa e normal să fie”. Școlile reflectează modul tradițional de gândire al societății în care trăim.
Tendința de uniformizare a abordării copiilor în încercarea ca toți să reușească în viață, să facă totul bine, să evite eșecul, constituie o presiune pentru copii. Acest fapt conduce la crearea unor stări anxioase pe care copilul le manifestă, începând să dezvolte o repulsie față de tot ce este nou, preferând să refuze participarea la acțiunile propuse din teamă de a nu dezamăgi. Astfel, copilul nu va mai avea curajul să se implice în nimic, iar starea sa generală va fi una de apatie și tristețe
De aceea, astăzi, creativitatea constituie pentru omenire nu numai o mare speranţă dar şi o mare problemă. Opţiunea spre creativitate ţine de însăşi natura umană în ceea ce are ea mai nobil şi mai cutezător. Noile cerinţe ale copiilor şi societăţii impun ca sistemul de instruire şi de metodologie didactică să fie suplu şi permisiv la dinamica schimbării care are loc în componentele procesului instructiv şi educativ. Pentru a implementa aceste idealuri ale societăţii, adică de dezvoltare a creativităţii copiilor, este nevoie de noi metode şi mijloace care să asigure acest lucru. 
De la profesorii care sunt dezamăgiți de metoda “halei-hop” de educație, sau ale căror probleme nu au fost rezolvate de acest joc vor veni cele mai bune intervenții educaționale, de la educatori tineri, simplii, ingenioși, care își folosesc propriul spirit și materiale simple.
 În opinia mea, profesorii vor deveni mai buni în profesia lor dacă practică acest lucru cu pasiune. Baza pentru un randament profesional eficient este reflecția și căutarea identității.
Din punctul meu de vedere, un bun profesor care practică o profesie , nu o meserie,  coboară din când în când din rolul de profesor în rolul de OM și reflectează atât asupra lecției care tocmai s-a încheiat cât și asupra propriei imagini. Astfel, profesorul trebuie să își pună următoarele întrebări legate de lecție :“ Ce am făcut? Cum am făcut? Ce a mers? Ce nu a mers?”  și legate de sine : “ Cum sunt autentic? Cum mă ajută energia mea să fiu un profesionist? Cine sunt eu?  Oare îmi mai place să fiu profesor? Oare fac destul pentru a-i ajuta pe viitorii adulți?”
Ajutând preșcolarul  să se dezvolte în direcţia sa naturală, acesta va deveni un viitor membru valoros al societăţii, plin de încredere în sine şi bun în ceea ce face. S-a dovedit faptul că încrederea în forțele proprii este mult mai importantă decât coeficientul de inteligență.
Manifestarea unei gândiri responsabile este sufletul activităţii profesionale, iar activităţile profesorilor şi personalului din educaţie dedicate cu devotament, competenţă şi dăruire pentru a ajuta elevul să-şi atingă propriul potenţial reprezintă un factor critic în asigurarea unei educaţii de calitate.
Experienţa şi dăruirea profesorilor şi a personalului din educaţie trebuie să fie combinate cu condiţii bune de muncă, o comunitate care să-i sprijine şi să creeze politici care să permită o educaţie de calitate.


” Nu limita un copil la cele „învățate de tine, fiindcă el s-a născut în alte vremuri.” (Rabindranath Tagore)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu