La prima vedere matematica si dezvoltarea
socio-afectiva nu par a avea nimic in comun, dar exista o punte de legatura…. Il
putem numi „curaj matematic”
Preșcolarii ar trebui să pună
întrebări atunci când nu înțeleg ceva, să nu se teamă să facă greșeli și să fie
deschiși la sugestii.
Dacă ne concentrăm asupra modului în care copiii interacționează, a modului în care se simt și a modului în care se comportă, acest lucru va contribui la crearea unor condiții favorabile pentru depășirea provocărilor academice.
Această lucrare oferă un program de stimulare care poate fi aplicat la grupa de preșcolari în vederea stimulării și dezvoltării socio-afectivă a copiilor prin jocuri didactice matematice și oferă sugestii de astfel de activități care pot fi adaptate sau îmbunătățite, în funcție de creativitatea fiecărei educatoare precum și de nevoile fiecărui copil.Aceste jocuri au combinat conținutul matematic specific învațământului preșcolar, potrivit noului curriculum pentru învățământul preșcolar, cu elemente ce vizează stimularea socio-afectivă a copiilor preșcolari.
Copilul preşcolar manifestă o
intensă sociabilitate, o puternică dorinţă de contact social dar el nu este
sociabil în general ci învaţă să ajungă la un comportament adaptativ şi
expresiv. Se poate afirma astfel că evoluţia copilului este marcată de
interacţiunile între el, ca individ în dezvoltare şi ceilalţi, de interesul pe
care începe să-l arate faţă de alţii, cu care descoperă că poate acţiona
împreună.
Copiii ale căror competenţe
sociale sunt insuficient dezvoltate pot
fi marginalizaţi şi respinşi de colegii lor, prezintă dificultăţi în urmărirea instrucţiunilor
educatoarei, nu se pot concentra în cadrul activităţilor,având performanțe
școlare inferioare potențialului lor
Pentru mulți părinți, sprijinirea copiilor în dezvoltarea timpurie a matematicii este o sarcină încărcată cu o neliniște care provine din propria lor stare negativă legată de experiențe din copilăria lor cu matematica. Dacă educatoarea reușește să realizeze prin joc o punte de legătură, activă si apropiată, între copil-copil și copii-matematică, atunci poate să evite ca matematica să devină un obiect de studiu ostil și respingător, care să-i trezească copilului amintiri neplăcute și insatisfacții.
În scopul realizării acestei cercetări
am realizat un program de activități de stimulare socio-afectivă prin jocuri
matematice. Am ales teme potrivite nivelului de vârstă eșantionului de subiecți
și apoi am proiectat pentru fiecare în parte o activitate matematică care să
facă apel la cât mai multe abilități sociale și afective ale copiilor.
Prin programul de activități aplicat în cadrul cercetării copilul preșcolar a trăit noi experiențe în relațiile cu cei din jur, experiențe la care a trebuit să se adapteze și să acționeze nu numai în funcție de dorințele sale, ci să țină seama și de cerințele celorlalți. Prin jocurile matematice aplicate în cadrul cercetării copilul a învățat cu plăcere, cei timizi au devenit mai volubili, mai curajoși, au căpătat mai multă încredere în capacitățile lor, mai multă siguranță și rapiditate în răspunsuri.
Ii multumesc dnei prof.univ. Crenguta Lacramioara Oprea pentru sprijinul oferit in realizarea aceste cercetari. Acest citat cuprinde tot ceea ce inseamna un profesor adevarat, un "doctor de suflete", asa cum este si dna prof.univ. Crenguta Lacramioara Oprea :
"Ne amintim cu apreciere de străluciții noștri profesori, însă cu gratitudine de acei profesori care au atins simțămintele noastre umane. Lucrurile ce trebuiesc a fi învățate sunt în mod necesar o materie brută, însă căldura este elementul vital pentru creșterea plantelor și a sufletelor copiilor." Carl Jung

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu