miercuri, 3 februarie 2021

DIMENSIUNEA SOCIO-AFECTIVĂ A UTILIZĂRII JOCURILOR DIDACTICE MATEMATICE




 

 La prima vedere matematica si dezvoltarea socio-afectiva nu par a avea nimic in comun, dar exista o punte de legatura…. Il putem numi „curaj matematic”

Preșcolarii ar trebui să pună întrebări atunci când nu înțeleg ceva, să nu se teamă să facă greșeli și să fie deschiși la sugestii.

Dacă ne concentrăm asupra modului în care copiii interacționează, a modului în care se simt și a modului în care se comportă, acest lucru va contribui la crearea unor condiții favorabile pentru depășirea provocărilor academice.

Această lucrare oferă un program de stimulare care poate fi aplicat la grupa de  preșcolari în vederea stimulării și dezvoltării socio-afectivă a copiilor prin jocuri didactice matematice și oferă sugestii de astfel de activități care pot fi adaptate sau îmbunătățite, în funcție de creativitatea fiecărei educatoare precum și de nevoile fiecărui copil.Aceste jocuri au combinat conținutul matematic specific învațământului preșcolar, potrivit noului curriculum pentru învățământul preșcolar, cu elemente ce vizează stimularea socio-afectivă a copiilor preșcolari.

Copilul preşcolar manifestă o intensă sociabilitate, o puternică dorinţă de contact social dar el nu este sociabil în general ci învaţă să ajungă la un comportament adaptativ şi expresiv. Se poate afirma astfel că evoluţia copilului este marcată de interacţiunile între el, ca individ în dezvoltare şi ceilalţi, de interesul pe care începe să-l arate faţă de alţii, cu care descoperă că poate acţiona împreună.

Copiii ale căror competenţe sociale sunt insuficient dezvoltate  pot fi marginalizaţi şi respinşi de colegii lor, prezintă dificultăţi în urmărirea instrucţiunilor educatoarei, nu se pot concentra în cadrul activităţilor,având performanțe școlare inferioare potențialului lor

Pentru mulți părinți, sprijinirea copiilor în dezvoltarea timpurie a matematicii este o sarcină încărcată cu o neliniște care provine din propria lor stare negativă legată de experiențe din copilăria lor cu matematica. Dacă educatoarea reușește să realizeze prin joc o punte de legătură, activă si apropiată, între copil-copil și copii-matematică, atunci poate să evite ca matematica să devină un obiect de studiu ostil și respingător, care să-i trezească copilului amintiri neplăcute și insatisfacții.

În scopul realizării acestei cercetări am realizat un program de activități de stimulare socio-afectivă prin jocuri matematice. Am ales teme potrivite nivelului de vârstă eșantionului de subiecți și apoi am proiectat pentru fiecare în parte o activitate matematică care să facă apel la cât mai multe abilități sociale și afective ale copiilor.

Prin programul de activități aplicat în cadrul cercetării copilul preșcolar a trăit noi experiențe în relațiile cu cei din jur, experiențe la care a trebuit să se adapteze și să acționeze nu numai în funcție de dorințele sale, ci să țină seama și de cerințele celorlalți. Prin jocurile matematice aplicate în cadrul cercetării copilul a învățat cu plăcere, cei timizi au devenit mai volubili, mai curajoși, au căpătat mai multă încredere în capacitățile lor, mai multă siguranță și rapiditate în răspunsuri.

Ii multumesc dnei prof.univ. Crenguta Lacramioara Oprea pentru sprijinul oferit in realizarea aceste cercetari. Acest citat cuprinde tot ceea ce inseamna un profesor adevarat, un "doctor de suflete", asa cum este si dna prof.univ. Crenguta Lacramioara Oprea :

"Ne amintim cu apreciere de străluciții noștri profesori, însă cu gratitudine de acei profesori care au atins simțămintele noastre umane. Lucrurile ce trebuiesc a fi învățate sunt în mod necesar o materie brută, însă căldura este elementul vital pentru creșterea plantelor și a sufletelor copiilor."  Carl Jung

Prezentarea lucrarii

https://youtu.be/tEJ_ATfREhw




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu